tisdag 23 juni 2009

Sommarlovsmorgon

Jag älskar när jag har möjlighet att bara vara, skulle kunna fortsätta så här hela sommaren. Vakna tidigt, ligga å stirra i taket, ta fram boken som man just börjat på, ligga där och läsa en stund innan man förflyttar sig ut på balkongen med en tallrik yogurt för att fortsätta läsa och lyssna på fåglarna och livet utanför. Jag älskar att hitta en bok som fångar mig...
...och den här gången är jag fångad från första sidan.

När det stod i ressentionen på baksidan av boken "Jag grät och skrattade från första sidan....en väldigt rörande upplevelse", var jag övertygad om att det var ett av alla dessa försäljarknep som finns som mallat till böcker som ges ut. Men redan i prologen grät jag första gången. När jag nu nått sidan 100 har jag redan lagt ifrån mig boken 3 gånger för att snyta mig och lugna mina tårar och för att smälta de starka känslor som dyker upp. Jag måste lugna ner mig för att kunna läsa vidare, men jag längtar efter att fortsätta läsa de 300 sidor jag har kvar av boken. Att jag själv är mor och får en panikkänsla av hur det skulle kännas om jag blev tvungen att överlämna mina barn till någon som jag litar på kan ge den ovillkorliga kärlek som man tror att bara en själv kan ha för sina barn. Att veta att man ska dö och aldrig få dela sina barns viktiga händelser i livet. Jag är tacksam för varje dag jag får ta del av livet och mina barn, och jag är tacksom över att jag genom lillpigans sjukdom lärde mig att uppskatta det tidigt. Jag vet att vi bara har barnen till låns och att vi måste ta vara på varje dag vi har, men det är bra att bli påminnd mellan varven, för vardagen smyger sig in i våra liv och bara en lång ledighet, en bok som öppnar ögonen och tid till eftertanke kan ge oss tacksamheten och glädjen över att få vara mor tillbaka.



Jag måste vänta med boken några timmar nu, för jag antar att jag inte gråtit färdigt än och jag ska få följa min åabpa och barnen på shoppingtur. Jag kan ju inte gå rödgråten då. Fast jag längtar redan hem till boken, ensamheten och tystnaden.

Ha en underbar dag, här är det redan 21 grader i skuggan.


Fammah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar