måndag 5 december 2011

5:de goeve / 5 december

Kära bloggkalender!
Jag kanske ska nämna att julen inte är det största som oroar mig och som gör att tiden inte räcker till. Julen ser jag som en befrielse och en tid för vila när man jobbar som lärare. Och att hinna "julsaker" har jag gett upp för länge sen. Jag försöker göra det jag VILL göra (fast det är svårt) julklappar måste man ju ändå hinna och egentligen så älskar jag att ge och göra julklappar men som sagt, tiden räcker inte till.
Som lärare är nu den värsta tiden, utvecklingssamtal, jagande av ofärdiga och oinlämnade uppgifter och betyg, förberedande av julfest, luciatåg och annat smått och gott.

Man kan ju tycka att det är upp till eleverna att lämna in arbeten färdiga och i tid. Men det är ändå min uppgift och mitt uppdrag att få alla elever godkända. Så det är bara att jaga. Sen att gå igenom alla arbeten för att få till en rättvis bedömning är inte heller lätt, och med det nya betygssystemet så känner jag mig mer vilsen än någonsin, å det just när jag tyckte att jag börjat få kläm på de gamla betygskriterierna,... jaja...kämpa på, kämpa på!

Jag skulle mkt heller julstöka och göra julklappar, skriva egengjorda julkort, baka, umgås och hitta på rim och ramsor till mina julklappar.

I år har jag iaf gjort ngt som jag inte prioriterat och hunnit på många år. Nä inte sen mina barn var små, och igår blev den helt klar....
En paketkalender till min lilla piga. Å att det var värt varenda minut av paketinslagande när jag såg glädjen i hennes ögon den 1:a december. Nu är det ju så att denna lilla piga snart fyller 17 år, men vem har sagt att julen har någon åldersgräns. Å hon var ju sist i min trio så hon när hon var så pass gammal att hon minns adventstid så hade paketen glesnat och blivit färre till att försvinna helt till förmån för billigt färdiginköpta chokladkalendrar som fanns i massor på varje butik.
Men nu har jag dammat av den gamla kalendern som hamnat i en kartong i förådet och som min kära mor broderade till sitt förstfödde barnbarn.

Så i år är en gammal goding tillbaka och glädjen hos barnet är inte att ta miste på, så stor att det t om bloggas om paketen på http://marikarenhuvud.blogg.se/ Å nu är det ju så att jag redan nästan glömt vad det är i alla paketen så jag är lika spänd jag.

Så till dagens att tänka på:
Tänk på vad du säger och hur du säger saker till folk. Om du inte riktigt tycker om det någon annan gör så säg det på ett fint sätt och släng inte ur dig det som ett skämt eller som ironi. Det kan såra mer än du tror och menar. Säg snälla saker ist eller våga bara vara rak och ärlig. Jag lovar att du får tillbaka mer av det.
Dagens att göra:
Gör någon en tjänst. Tex kör en liten omväg för att skjutsa hem en kollega.

Buerie iehkede

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar