onsdag 3 februari 2010

Varför framhäva sig offentligt?

Man kan undra varför så många nuförtiden lägger ut på nätet i bloggar och FB. Att man inte duger i dagens samhälle om man inte både jobbar, är en duktig, tålmodig och lyssnande mor, inreder sitt hem, sköter och tränar sin kropp samt är en utomordentlig kock samtidigt som man håller kontakt med all släkt och vänner...både gamla och nya, hellst ska man ha någon egen speciell hobby oxå och vara hipp nog att hinna följa modet både närdet gäller smink, kläder och inredning, sen bör man ha ett intressant och givande jobb oxå som ger både tillfredsställelse, välfärd och berömmelse...och för att få till allt detta under en å samma dag, hellst varje dag så tror jag att folk måste visa att de är intressanta nog att vara kvar som vän på FB eller öka sina läsare på bloggar.

Sen så måste jag erkänna att när man sitter där vid dagens slut, helt utpumpad och undrar vad man åstakommit egentligen under dagen, så kanske det behövs en summering av dagen när man sätter sig i sin slitna hemtama soffa. Då kan man ändå se att man fakt hunnit med ganska mycket. Det är kanske så att vi måste räkna upp alla dagens aktiviteter för att inte känna oss värdelösa för att vi inte han att träna, eller tappade tålamodet på ett barn, vi kanske var en otillräcklig kollega på jobbet eller bara somnade i soffan efter en lång dag och våra vännerna han vi inte ringa idag heller utandet blev som vanligt bara ett kort mail eller en tummen upp på FB...ja då kan det vara en tröst att se att listan blir lång och att vi är goda medborgare i dagens i-lands samhälle.

Jag erkänner att jag själv ibland behöver summera dagen för att känna att det är mer än tillräckligt...men måste jag göra det offentligt...vart tog den gamla hederliga dagboken vägen? Vart tog den tid vägen då ens tankar var privata och det räckte med att få mitt egna godkännande??? Räcker det för mig??? kan jag klappa mig själv på axeln och säga till mig själv att jag varit duktig idag eller måste jag tala om för alla att jag klev upp kl.6 för att hinna.... Jag behåller nog det för mig själv idag. Jag har varit duktig och om jag inte säger ngt alls så tror nog alla att jag är så upptagen att jag inte ens hinner skriva ett inlägg ;-) Det var iaf en god gammal vän som tog sig tid att ringa mig idag...så gott för själen...och så gott att sitta ner en stund och få lyssna och uttrycka tankar och inte bara skriva ner vad man gör. Det duger att bara vara en god människa med goda tankar.

Det är vem man är och inte vad man gör som betyder ngt i längden.
Fammah!

1 kommentar:

  1. Du har så rätt så mor. Vilken tur jag har som har en sådan klok tjidtjie.

    SvaraRadera