torsdag 31 december 2009

Sista rycket

Jag ligger lite efter i mitt bloggande och händelser och upplevelser hopar sig i mitt inre. Det är nu snart dags att summera året eller t.o.m deceniet. Fast 2000-2009 har varit så otroligt händelserikt att det inte är möjlighet att få plats med det annat än i en bok. Så jag ska fundera över året som varit och återkommer med det i morgon när året är slut. Har ju några timmar kvar fakt. Ska hinna handla, packa upp (eftersom jag kommit hem efter julfirandet) laga varmrätten (som jag står för i år) och kanske göra mig lite fin (för syrran å hennes fam ) hihi.

När jag så smått börjat packa upp så ser jag vilka otroligt fina julklappar jag fått iår. Jag har t.o.m fått saker jag önskat som:
  • spikmatta
  • yogamatta
  • sminkpensel
  • och badkudde

Sen har jag fått andra fina och roliga julklappar som presentkort, böcker, ljus, lattemugg, ett otroligt vackert halsband och ett armband (de båda sistnämda klapparna av två fina vänner) har oxå fått kort på mina två bonusbarnbarn/styvbarnbarn eller som vi i samiska världen säger "mov aahkoveh" (de var förståss till hela familjen) Fick mig även en praktisk verktygsbox, som redan har blivit min keramikbox, genom julklappsleken. Så snäll har jag varit. Hur var nu då julen?!

Det roligaste i år var att jag å min syster återgått till att köpa julklappar till varandra, slutat vara så praktiska att bara ge till barnen å ställa oss själva åt sidan. Nä slut på de, å fram för onödiga, uppskattade och personligt kärleksfulla klappar till varandra.

Julens tråkigaste; måste vara kylan och att jag frysit om näsan om nätterna ;-)

De trevligaste; är umgänget med alla nära och kära. Att pigan kom hem tillslut, besöket på HildingsKrog, utekvällen med Sanna, Ida, Åabpa och pigan, att Linda kom på en liten visit till Mittåd, å sen alla andra jag fakt hunnit träffa.

De roligaste; chaufförnatten med mina barn :-D Skrattar än.

De finaste; mina barn samlade och fullmånen över frostbitna fjällvidder.

De snällaste; att jag fick åka med men syster å familjen trots all packning och liten plats.

De jobbigaste; 7 pers i en liten lägenhet.

De mest oförutsedda; den praktiserande julnissen från Ryssland, mängden snö och att Linda kom.

De mest minnesvärda; natten jag hämta mina barn efter släktträffen, maten på Hildings krog, kylan och snön.

De bästa uttrycken; -du ska väll inte jobba som är så gammal Aahka! -vilken himla LOOser du är åabpa! du ska vara försiktig med alkoholen aajja, du som börjar bli så gammal!

Om jag kommer på fler så lägger jag till dom senare. Nu måste jag sätta lite fart här om de ska bli nån middag i kväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar