fredag 1 januari 2010

Gott Nytt År

Tänk att det redan gått 10 år sedan milennieskiftet. Då kändes de som en helt ny tid skulle infinna sig och själva övergången från 1900-talet till 2000-talet var uppsjasat och oron för datakrascher å sånt var stort.

Själv stod jag inför den största kraschen i mitt liv. Tolvslaget stod jag min man och våra barn mitt uppe på fjället och såg fyrverkerier från alla byar runtom. Vet att de kändes overkligt och jag visste inte vad som skulle ske med mig eller hur framtiden skulle bli. Vi hade bestämt oss för att separera och min framtid var oviss och de kändes som jag stod på osäker mark, som om jag skulle ge mig ut på ett minfält eller kliva ut på en stor sjö med ny, blank, tunn och osäker is. Som den där första isen som jag aldrig vågat mig på att prova, nu stod jag på ena sidan sjön och hade inget val utan jag var tvungen att ge mig ut på isen utan flytväst, isdubbar eller säkerhet om vart isen höll eller kunde brista. När jag tänker tillbaka på den tiden så fattar jag ibland inte att jag överlevde. Nu 10 år senare, så vet jag att jag överlevde...med ett steg i taget över isen eller minfältet så har jag tagit mig fram. Jag vet inte om jag tagit mig över än eller om hela livet är ett minfält eller en sjö med is vi måste bemästra, men jag vet att jag iaf är på lite tjockare is just nu. Trodde väll aldrig att jag skulle vara med om så mkt som jag varit med om under dessa år.

Nu sitter jag här 10 år senare i en lägenhet i Falun, har en lärarutbildning och fast jobb som lärare, har utvecklat mitt konstnärsskap just under detta decenium och jobbar även lite som illustratör. Min äldsta dotter bor och jobbar i Frankfurt sen 1,5 år tillbaka, sonen är om ett halvår färdig med sina studier som snickare och min yngsta flicka, snart 15år har just fått sina första betyg.

Undra vad jag sitter och skriver, om 10 år vid nästa decennieslut? Undra vart jag är då? Nu ska jag iaf ta itu med år 2010. Några mål eller löften? Jo iår ska jag fundera ut några, 2009 var ju ett pausår efter mitt intensiva och händelserika 2008. Fast lite har ju hänt under 2009 oxå. Det får bli ett senare inlägg. Löften var de ja! De enda jag ska skriva om här är iaf löftet om att ut å gå med min syster 1 ggn/vecka. Vi har börjat idag med 1 timmas promenad.

GOTT NYTT ÅR alla, lite bilder och rapprt från gårdagen kommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar