tisdag 1 september 2009

Skierede/ September

Så var september månad här, å vart tog juni, juli å augusti vägen kan man undra. Fast det som är mest jobbigt är ändå att det bara är den 1:a idag å kontot är redan tomt. Men jag ska inte klaga det kunde va värre, jag kunde ha tomt utan att ha kunnat betala alla räkningar (jobbigaste räkningen den här månaden är studielånet på 3000:- BLÄ!!!) Man tycker ju liksom de ska löna sig att ta en utbildning, fast ett hett tips är då att inte utbilda dig till lärare. Å jag kunde ju ha tom frys, tack vare min mor å far å mina renar så har jag iaf mat av högsta klass fulla frysen. Det kunde oxå vara så att september var en skitmånad med höstdepritioner å utan ngt att se fram emot föruton mörker, ensamhet å kyla, som tur är september min älsklingsmånad.


Jag älskar den friska, klara luft som september har, färgerna som målar fjällens sluttningar, rentjurarnas stolta vandring i sin otroligt vackra höstskrud. Att kvällarna blir mörkare å man åter får tända ljus i alla hörn i alla rum. Att få bli uppvaktad på sin födelsedag med samtal och tankar från nära å kära. I år har jag även en resa att se fram emot, å den är redan betald (kanske därför lite extra svettigt ekonomiskt just nu, men det är väll smällar man får ta antar jag) Allt går fakt lättare när man har ngt att se fram emot. Så jag tror ändå att denna månaden kommer att blir ngt alldeles extra. Tro hopp och kärlek, med det kommer man långt.



Tron: på att allt kommer att ordna sig och att allt har en mening.

Hoppet: på att ngt extra speciellt kommer att hända, att pengarna dyker upp ur tomma intet och att vi klarar oss utan sjukdomar å tråkigheter.

Kärleken: till de bästa som finns i mitt liv. Mina älskade ungar, som håller mig uppe när allt annat känns nere.


Idag har jag iaf fått ett extrajobb, en samiskaelev i Mora (lite extrapengar), anmält min minsting till samiska konfirmationen, fått en oväntat samtal från en mor med en extra (bortglömd) insättning på kontot, båda barnen samlade vid middagen och så har solen skinit.

Ingen dålig start på den bästa av månader.


Fammah gaajhkh dovnesh

1 kommentar:

  1. Känns bra när du skriver att man inte ska utbilda sej till lärare.. hehe. Då vet jag va jag har å vänta:P Härligt å höra att allt är bra med er:) Hälsa dina underbara kids! eatsam!:D

    SvaraRadera