måndag 27 juli 2009

Sommarläsning

Ligger verkligen efter när det gälle att skriva om de böcker jag läst i sommar. Har fakt hunnit med en hel del. Jag tycker att optimal ledighet är när man hinner läsa böcker. Jag älskar att bara försvinna in i böckernas värld och bara stänga av omvärlden runt omkring. Sen tycker jag oxå att man får så många nya synvinklar å tankar kring livet, sig själv och sin egna livssittuation när man läser böcker. Kände mig ju lite orolig efter sommarens första bok, att jag inte skulle hitta ngt som skulle fängsla mig så igen, men det har varit helt otroligt vilka böcker som kommit till mig. Ja, jag brukar faktiskt invänta att böcker ska komma till mig, att de ska tala till mig och säga "läs mig, jag har ngt att säga dig" och det har faktiskt fungerat för mig. Första gången jag upplevde den känslan, var när jag utan mål gick runt och strosade på biblioteket i Idre. Helt plötsligt stod en bok i boksnurran å bara sökte min uppmärksamhet. Den liksom lyste och fångade min blick och jag nästan hörde att den sa "läs mig, jag har ngt att säga dig". Det var Den nionde insikten och jag blev helt uppslukad och försökte efter det göra på samma sätt när jag hade lust att läsa, och det fungerade varje gång och fungerar fortfarande.

Så i sommar har jag varit öppen i mitt sinneslag och läst böcker som kommit till mig, eller talat till mig på olika sätt. 8 böcker har jag hittills hunnit med och sommaren är inte slut än ;-) Idag kommer ett bokpaket från Adlibris med böcker som jag av ngn anledning i sommar fått tips om av vänner eller människor jag mött, läst om, hört om osv. och någon bok har jga beställt för att det varit författaren som tilltalat mig. Som Paulo Coelho, som alltid tilltalar mina tankar och min själ, där man alltid, om man tillåter sig, talar till människans själ och tankar, värderingar och synsätt. Har läst två böcker av honom i sommar (läst 2 tidigare i livet) och nu har jag beställt 2 till av honom. Har du ett öppet sinnelag, vill utmana dina tankar och invanda värderingar, funderar över livet och dess meningar, då tycker jag att Paulo Coelhos böcker är värda att läsa. De har fått mig att leva ett enklare, vidsyntare och lyckligare liv.


Så jag börjar med att nämna dessa två av Coelho som jag läst så kommer flera senare.


Veronika bestämmer sig för att dö:


En bok som får en att fundera på varför man lever och utifrån vad ska man leva. Vad får en att leva, och vad får endel att inte vilja leva. Vad är sant och vad är inte sant, vem är frisk och vem är sjuk eller galen, och vem bestämmer vad som är sant, sunt och galet.



Elva minuter:


Är en bok som handlar om kärleken och vårt sökande efter kärleken och viljan att förstå kärleken. Den handlar om kärleken och sexualiteten som ett sätt att förstå och utforska sig själv och därigenom nå fram. Boekn bygger på en sann berättelse.








Läs mer, det berikar ditt liv


Fammah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar