fredag 17 juli 2009

Mellan två världar

När jag är här så är det här jag vill leva och vara, när jag är i Falun är det där jag vill leva och vara. Varför kan man inte vara på båda ställen och få det bästa av två världar.


Renskötseln har ett sug och jag är livrädd att min släkts arv ska gå i graven om inte jag eller min syster tar över, men jag är oxå livrädd att satsa på något som ändå kanske är på väg i graven p.g.a markprosesser, konflikter mellan samebymedlemmar, samebyars uråldriga tänk kring arvtagare, acceptans och arbetssittuation/miljö. Jag undrar om det finns någon arbetsplats /företag som verkar under de förhållanden somrenskötseln gör och om det finns ngt företag som är så diskriminerande och inskränkt som renskötseln. Några exempel är:


  • kvinnoförakt - stora svårigheter för en kvinna att driva ett renskötselföretag utan en man och utan släkt som stöttar. Näst intill omöjligt. Genusperspektiv!!! Vad är det? Om vi har en kvinna i styrelsen är väll det superbra, hon ska hellst inte vara för besvärlig, uppfostrad som en karl och vara duktig med papper.

  • uteslutning - om man ändå beslutar sig för att trotsa den stora massan så är det inte lätt att driva ett företag i en sameby som beslutar allt gemensamt om den stora massan beslutar sig att utesluta en. Är man snäll, tyst och häller med kan man klara sig ett tag.

  • mobbing - kvinnor, icke samer, adopterade och invandrare har inget att göra i renskötseln

  • avund - har någon ngt mer, är driftig och tjänar pengar på annat, har bisysslor så mobbar och utesluts de. De kan hellst sluta med renskötseln och göra de där andra...

  • rasism - alla som inte är en 18-50 årig ljushyad man kan fara någon annan stans eller dit där de kommer ifrån

  • komunism - ordförande, arbetsledaren och några annhängare styr hela samebyn med hjärnhand, om någon inte håller med så mobbar, utesluter vi dom, kan även hotas med nedskärning av ren och minskade rättigheter

  • arv - om du i är av manligt kön ärver du både prinsessan och hela kungariket, är du kvinna så får du komma på besök i det samiska kungariket så länge du inte kräver några rättigheter. Hitta dig en egen prins med ett eget kungarike.

  • ålderdomligt - livegen är kvinnan fortfarande, rösträtt med viss begränsning, genustänk = noll, samt att kvotering, demokrati och lika rättigheter ej existerar.



Hur ska man kunna få vara i den bästa av två världar?????

Viljan finns, men modet och orken ???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar