lördag 9 januari 2010

Reflektion på året som var...

Kom på att jag inte gjort avslut på 2009...

Har ju det ordspråket om att för att få plates med framtiden måste man göra upp med det förflutna, så...

Jag hade inför 2009 inte satt upp några speciella mål för året, det jag lovade mig själv var att ha ett år utan mål eller större krav på mig själv. 2009 skulle bli ett år för återhämtning och stadga i det jag var i, mitt nya jobb, mina nya jobb och mitt konstnärsskapande. Jag har trots det haft fullt upp i detta, fokus har legat just på jobb, kariär och mina barn... å det tar all tid i anspråk.

Men det känns bra att inte behöva söka efter mål och meningen med livet hela tiden, att inte behöva göra saker för att duga eller för andras skull längre. Jag har kämpat så hårt för att nå mål jag nådde 2008 så jag nu behöver landa i det. Jag har 2010 fortfarande ett bra jobb, världens bästa ungar som det går bra för och stigande framgång i det konstnärliga så vad mer kan man önska? just nu så önskar jag inget mer.

2009 då, vad har hänt? Konstnärsmässigt så har det gått sakta men säkert fammåt. Under januari så föddes väggljuslyktan i samarbetet med Malin. Idén som föddes ur en dröm jag hade och som vi lanserade och sålde på Lopmenaestie i februari. Jag hade även detta år utställning under dessa samiska dagar och denna gång fokusserade jag på min keramik och rakuproduktionen samt min å Malins samproduktion. Det gick bra och jag var med i samisk radio. Jättekul! Jag blev även anställd i norge som illustratör för samiskt läromedel och under 2009 föddes "Daarhve" en liten figur som ska ta eleverna genom gramatikens krokiga stigar. Eftersom det inte gått till tryck än och materialet inte är riktigt klart än så kan inga bilder på denna figur visas, men det ska när som hellst gå ut i tryck efter ett helt års arbete och det är ett av 2010 års stora händelser för mig tror jag. Det största i min konst 2009 var nog att jag fick se det första köket med mitt kakel i, en otrolig känsla. Annars har jag 2009 marknadsfört mig genom att få ut lite produkter genom min kära mor som är min största marknadsförare, har lite verk på min föredetta mans butik och jag avslutade året genom att få ställa ut min konst på Hildings krog i Vemdalen och det har redan lett till en beställning. även bilder på facebook har lett till några försäljningar så jag jobbar vidare i det lilla och sakta men säkert. Jag har i mitt illustrerande sökt pengar för att kunna ge ut min barnbok som jag hoppas på att få ge ut under 2010. Går alltså i väntans tider.



Arbetsmässigt så har jag självklart utvecklats i mitt jobb som bild och textillärare. Man får hela tiden ta tag i saker man inte kan så mkt av och jag har detta år gått från 55% anställning under våren till 80% i höst och börjar komma in i läraryrket på allvar. Jag har nu gått från praktikant till lärling till lärare under detta året. I januari blev jag även anställd i Norge som illustratör, men det skrev jag ju om ovan. Hade under våren min sista termin med några av mina samikaelever. Några jag haft som elever sen de gick i förskoleklass och några som enbart gymnasieelever. Höjdpunkten blev att få se dessa underbara elever i studentyra och det var både i sorg och glädje jag tog avsked av dem.


Jag har under 2009 fått några nya kollegor oxå. Dels så har jag haft glädjen att få bli kollega med en av mina bästa vänner från högskoletiden, och efterson det var hon som bidrog till att jag fick mitt jobb på Mosaik så var det extra roligt att hon började jobba där oxå. Sen kom 2 nya personer i höst som jag har glädjen att få lära känna och arbeta med under hösten, en av dem har invigt mig i yogans värld vilket jag hoppas få utveckla under året 2010.
...och så mina fina familj:

Min stora piga har vuxit än mer och har under hela 2009 bott i Frankfurt. Under våren var pojken å lillpigan och hälsade på henne och i somras så var hon hem till Sverige på besök 1 månad innan hon for tillbaka till ny arbetsplats och ny familj. I september var jag till Frankfurt på långhelg och det är underbart att se hur ens barn trivs, utvecklas och växer i det hon gör och lever i. Hon kom hem även under jullovet och vi fick några fina dagar i slutet av 2009.


Sonen har under 2009 påbörjat sitt sista år på gymnasiet vilket känns helt otroligt märkligt med tanke på att det inte alls känns länge sen han var min lilla pojk. Under våren var han engagerad i DGF (DalarnasGymnasistFörening) och hade fullt upp med förberedelser för student m.m.Han fyllde 18 år under sommaren och levde livet med festivaler och umgänge med kompisar hela sommaren. Sen har han tagit körkortet under hösten och är numer snäll nog att hjälpa till med att skjutsa lillpigan och åka å handla, vilket underlättar enormt när man har hela ansvaret.


Lillpigan har avslutat sitt första år som högstadieelev och börjat 8an under året,varit på språkbad, rest, hamnat på pallen i friidrott och fått sina första betyg. Under sommaren gjorde hon bra resultat i spjut och kula och blev uttagen i Dalalaget. Hon har gått från flicka till kvinna och har som alltid fullt upp med kompisar, träning, resor, fritidssysslor m.m


Mina barn är det viktigaste jag har och glädjs åt deras framgångar och framsteg i livet.


På mitt privata plan så blev jag singelpingla igen i februari. Skaffat mig husdjur i form av ett akvarium med fiskar, mkt rogivande på många sätt och ibland mitt enda sällskap, inte alls illa fakt, eftersom de alltid håller med och aldrig säger emot och de blir glad när de ser mig :-) I mars var jag på skidspelen och fick se en gammal goding, Torgny Mogren. Påsken tillbringade jag i Stentjärnarna, en plats som blir mig allt kärare och viktigare. Det är där jag hämtar kraft och energi och där jag koplar av fullt och helt. Jag hade mitt första betalda sommarlov vilket var otroligt skönt och gav möjlighet till riktig ledighet för första gången på riktigt länge. Sonen fyllde 18 och jag var på ett jätteroligt 40 årskalas under sommaren. I sluter av 2009 bodde min fadderson hos oss 2,5 vecka medans han tog körkort vilket var ett trevligt avbrott i vardagen, Jag återförenades med min kusin som varit frånvarande i 10 år, kommit närmare min syster och hennes familj och firade min mor som fyllde 60 i november. Jag har läst riktigt mkt under året och sett flera bra filmer på bio, varit på några konstutställningar, varit på koncert och besökt museum, varit på syskonbarnens aktiviteter, friidrottstävlingar och fotboll, rest till Tyskland, varit med om att en kompis blivit förälder, haft besök av goda vänner och skapat en massa.
Några glimtar från året som var:
Yoga var ngt nytt som jag prövade detta året, något jag saknat har varit kondition och muskler, min största framgång detta år var nog min konst, mitt bästa köp under året var matsalsbordet, teleobjektiv och mina ursnygga svarta läderstövlar. Det jag spenderade mest pengar på var förståss räkningar, men den dyraste saken var teleobjektivet. En sång som kommer att påminna mig om 2009 är tveklöst Farytale och en händelse måste vara att Barack Obama blev president. Jag önskar att jag hade tränat mer och ätit mindre. Jag blev inte kär iår heller och de bästa böckerna jag läste var nog Nu vill jag sjunga dig milda sånger, En oväntad semester och Min bästa väns dotter. Något som kunna gjort mitt år bättre var att ha mer pengar och den jag saknat mest under året har varit min äldsta dotter. De bästa nya männsikor jag träffat har varit Jenny, Petra och alla nya elever som börjat på skolan.
Det har varit ett bra år, relativt lugnt och det sämsta som hänt under året är att en fin och kär släkting dog av cancer och sen tyvärr att jag gått upp en massa under året, fast det är ju bara självförvållat förståss. Men men man kan inte få allt, så jag får väll ta nya tag 2010.
Japp! de var 2009 de...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar