tisdag 15 november 2011

Rapport från sjuklägret

Jaha, här ligger man nerbäddad i sängen med datorn som enda vän. Dottern på skolan (hon har iaf kryat på sig) och sonen drog i helgen (även han nästan frisk, revbenen tar nog någon vecka till). Idag var jag till läkaren vilket resulterade i att jag blir hemma resten av veckan. Febern kommer och går och värken i huvud och kropp infinner sig så fort värktabletter slutat verka. Influensaliknande virusinfektion var diagnosen på läkarintyget och ordinerad vila... Ja det behövdes ju en läkare för att konstatera det. De där med vila borde ordinerad som förebyggande ist. Tror det kan vara bristen på den varan som är en bidragande orsak till denna dundersjukan, hela kroppen har gått i strejk tror jag nämligen.

I helgen kände jag mig lite piggare mellan varven och då läste jag på en enormt bra bok som jag nu vill tipsa er andra om. Tipset är helt enkelt, LÄS DEN!!!

Den heter Niceville och handlar om tre kvinnor i sydstaterna under tiden då raspolitiken var som hetast på 60-talet. Den handlar om svarta hembiträden och vita arbetsgivare och deras liv. Man får en inblick i hur det var att leva som färgad under de svåra förhållanden som fortfarande rådde i vissa delar av USA, och många gånger blir jag stum av häpnad över att detta hände under det årtionde som jag själv föddes, det känns ju som det skulle vara flera 100 år sedan. Slås även av att det varit så här och är även fortfarande för många folkgrupper som är annorlunda än "vita". Det var ju faktiskt inte länge sen som vi inte fick prata samiska i skolan utan att få stryk. Jag fångades från första sidan och hade svårt att lägga ifrån mig boken. Döm om min förvåning när jag såg att boken blivit film nu i höst. Så nu vill jag jättegärna se filmen.

Med tanke på samiska språket och när jag ändå håller på så vill jag tipsa om ett tv-program oxå. Det heter Urbana samer och det är en serie som går på söndagar. Man kan se den på http://urplay.se/164882 Rekomenderas varmt.

Host, pust och famma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar