söndag 16 januari 2011

Miesie Mavve

Ja det är namnet på barnboken om Renen Ruffel som jag skrivit manus och illustrerat bilder till. Nu törs jag tro på det här å idag kom sista korrektur på manus. Så idag har jag suttit och renskrivit rättningar och fört in rätt text till rätt bild. Fy va det här är spännande...ska det verkligen bli verkligt. Kommer nog att fatta på riktigt först när jag står där med boken i handen. Men nu ska mkt hända om det ska gå på tok.
  • Samiska titeln (MIESIE MAVVE) X
  • Översatt manus helt klart. X
  • Kontrakt underskrivet och skickat. X
  • Illustrationer helt färdiga X (fick nämligen göra lite fler bilder för det behövdes fler sidor)
  • Boksläpp planerad X
Kvar
  • Illustrationer scannas å skickas
  • Skicka manus
  • Korrektur på färdigt material
  • Tryck
Nu när jag törs berätta att jag snart får titulera mig barnboksförfattare så kommer ni få fullständiga rapporter från förloppet av denna rysare ;-) Planen är just nu att boken kommer att släppas 3 mars 2011 på LopmaNaestie. Så nu håller vi tummarna att allt går som det ska. Måste bara få berätta vad mina döttrar trodde att voken skulle heta när jag berätta det idag på telefonen.
VA, Miesie Madde!!!
-Nä, Miesie Mavve, v som i victor!
-Jaha, jag tyckte de va lite väl om den skulle heta madde, tänkte att nu var du lite väl egenkärt (eller ngt liknande) (Båda döttrarna hade ungefär samma förvånade utrop) Hahaha, de hade ju varit höjden kan jag å tycka. Men Mavve & Madde...lätt att komma ihåg!

Idag har jag även fått klart alla skisser till gramatikhäftet. Nästan allt är färglagt oxå, men nu måste jag fakt lägga mig, så de sista 4 bilderna blir klar i morgon. Nu börjar skaparenergin komma igång, å jag hoppas å ber att det håller i sig ett tag nu. Kan tyvärr inte bidra med några bilder än. Måste till tryck först. Men det kommer kan jag lova.

Buerie jijje gieries voelph!

3 kommentarer:

  1. Jösses vad häftigt! Tänk vad duktig du är! Jag ska absolut köpa boken. Jag har ju läst den en gång för längesedan. Jag är helt säker på att MOly och Tobin vill ha en varsin. Stolt jag blir över dig tjidtjie! Fammah!

    SvaraRadera
  2. Linda Tack! Å du kan vara lugn..Molly å Tobin står på listan av de som ska få av mina gratis exemplar så klart. Fammah

    SvaraRadera
  3. Åh vad man väntat på detta...! Grattis till dig jijmie - eller mest oss andra! Det blir riktigt nostalgiskt, strandskolan har haft ditt material i åratal;) ruffel...

    SvaraRadera