tisdag 2 november 2010

Drömmar...

På min arbetsplats, min skola arbetar vi med tema som profilområde. Ett nytt tema för varje termin. Den här terminen heter temat "I have a dream". Det är drömmar som har utvecklat vår värld, små och stora drömmar som har vuxit i människor till upptäckter, uppfinningar, uppror, uppbrott, uppoffringar, upplysningar och upplevelser i stort och smått. Idag läste en av mina fina kollegor om vikten av att ha drömmar, i en artikel som handlade om en by i afrika med stor % av HIV drabbade så hade ett företag startat en skola där eleverna hade till uppgift att skiva sin egen "drömbok". Det visade sig att de som varit aktiva i sitt skrivande i sin drömbok så var de possitiva effekterna avsevärt höger än för andra. Det är kanske ngt vi alla borde ha, vår egna drömbok, för att aldrig tappa bort drömmen och för att tydliggöra vad mina drömmar är, så jag inte förväxlar dem med vad andra har för drömmar för mig.

Jag tror oxå på att det är viktigt att drömma, i stort och i smått, att våga drömma och sikta mot drömmarna. Vi kan ha små kortsiktiga drömmar, men jag tror oxå på att ha stora nästan ouppnåliga drömmar. För där kan ingen hindra oss, i mitt inre och i mina tankar kan jag drömma precis vad jag vill. Mina drömmar är mina och dem kan ingen egentligen ta ifrån mig. Sen tror jag i och för sig att ens drömmar förändras med åren, mina drömmar än fortfarnade kring vad som ska hända mig och världen, men ju äldre jag blir desto mer drömmer jag om att det ska bli bra för andra än mig själv. Jag önskar mer nuförtiden att mina barns drömmar ska slå in, att de ska få lycka och framgång, och med framgång menar jag inte ekonomisk rikedom, utan ett rikt liv. Jag har en fin berättelse om drömmar...men den får jag återge en annan dag. Kankse i morn, men nu ska jag gå och drömma mig bort i nattens drömmar, önskar bara att de ska vara fina... Håll dina drömmar vid liv...sluta aldrig drömma!



Fammah gaajhkh dovnesh!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar