lördag 14 januari 2012

Vad händer?

Ja vad händer så här 2 veckor in i 2012???
Just i dagarna så håller jag på att försöka få ihop alla bokningar för skolbesök.
Jag har ju nämligen vågat mig på att ta tjänstledigt och satsa 2 månader på att åka runt i skolor och lära och berätta om samer, samiska och samisk kultur. Något jag alltid så länge jag kan minnas velat göra. Förra veckan på torsdagen skickade jag ett mail med mitt erbjudande till alla skolledare i kommunerna i Dalarna. På söndagen fick jag kalla fötter och undrade vad jag höll på med och om jag skulle få ihop ekonomi och tid i februari och mars. På måndagen började mailen strömma in och igår var det nästan fullt med bokningarna. Tyvärr så har ingen i Mora eller Älvdalens kommun hört av sig, fast det kan ju vara att mailen inte gått ut till skolor och lärare. Annars så har jag nu bokade skolbesök i Falu-, borlänge-, Leksand-, Orsa- och många fler kommuner. Ska bli grymt kul. Så här ser mitt program ut. Å alla andra som inte hann boka mig, ge inte upp. Jag ska nu jobba på förlängning av detta skolprojekt och hör av er så jag har ngt att komma med. Kanske kan jag komma just till era barns, syskons, elevers eller er skola om ni vill.


Skolbesök februari och mars 2012
Lektioner om samer och samiska språket för grundskolan i Dalarna.
Den 1 januari 2010 trädde lagen om nationella minoriteter och minoritetsspråk
i kraft. Utifrån det har Landstinget Dalarna blivit förvaltningslandsting och har fått medel för att stöda bla samer, samiska och information om de nationella minoriteterna.
I den nya läroplanen har vikten av kunskaper om de egna nationella minoriteternas (samernas) kultur, språk och historia stärkts. I de övergripande målen och riktlinjerna för skola står att: eleverna ska ha fått kunskaper om de nationella minoriteternas (judar, romer, urfolket samerna, sverigefinnar och tornedalingar) kultur, språk, religion och historia.
Utifrån det så har Landstinget Dalarna nu i sitt arbete för att stärka kunskaper om bla samer ett erbjudande om undervisning och föreläsning om samer fritt till alla grundskolor i Dalarna.
Jag Madeleine Renhuvud samekvinna, mamma, lärare i bild, textil och samiska, konstnär och barnboksförfattare, har fått i uppdrag av Landstinget Dalarna att åka runt till skolor och berätta fakta om ”sápmi” och samer. Jag har olika upplägg för olika åldrar och de olika målen i läroplanen. Har även olika arbetspapper som hör till lektionen, som tex färglägga flaggan, dräkten, korsord m.m.
Vårterminen 2012 kommer jag att besöka er om ni önskar under februari och mars.



 Idag har jag däremot varit helt slut och inte orkat ngt. Men fick iaf till en lunch med pigan på stan och även min nya mobil fixad med gratis mobilsurf och lite annat.
Nu ska jag laga lite middag för mig och pigan och i morn ska jag på en visning av en lägenhet mitt i stan.

1 kommentar: