fredag 18 november 2011

Språktankar och dagens tips.

Håller på att läsa Ann-Helen Laestadius tredje bok, Ingen annan är som du, och sitter och tänker på det här med språket. (läs alla böckerna om ni inte gjort det än)
Om hur ett språk som man inte har kan ha sån stor plats av saknad av att inte kunna helt. Tänker på hur svårt det är att hålla fast och utveckla ett språk när man flyttat från den miljön där det känns naturligt att försöka använda det iaf. Jag kämpar varje dag med avsaknad och en längtan av att kunna ett språk som ligger mig närmast om hjärtat. Kanske därför det har blivit så otroligt viktigt för mig med bilden och skapande för att kunna uttrycka mig helt och fullt. Vi behöver höra ett språk för att inte tappa det. Jag märker att jag tappat så mkt, men det som förvånade och gladde mig för några veckor sedan var att jag upptäckte att jag kan och förstår mkt mer än jag trodde. När jag var på språknätverksträff i Röros så vaknade språket till liv igen. Helt plötsligt efter en dags malande och lyssnande av språket så bara kom det tillbaka. Insåg hur viktigt det är med språket som barn och att det sldrig är för sent.
Har hittat lite att lyssna på som jag kan tipsa om man vill höra språket. Så iväg till närmsta bibliotek och låna lite barnböcker så ni kan se på bilder till dessa fantastiskt lästa berättelser på Ur http://urplay.se/162791 lyssna och njut av det vackra sydsamiska språket. Vi behöver höra det varje dag för att få in melodi, rytm och känsla. Kämpa på! Det gör jag, vissa dagar och veckor går det inte alls, men vissa dagar så är jag duktig och det är de dagarna som jag får glädjas åt.

Bild för programmet Småsagor - sydsamiska : Grodan i vida världenBild för programmet Småsagor - sydsamiska : Gittan och gråvargarnaBild för programmet Småsagor - sydsamiska : DjungelnattBild för programmet Småsagor - sydsamiska : Mina och Kåge

fammah!

P.S Tror jag gömt berätta att i boken Ingen annan är som du, så är ju min piga omnämnd. De e coolt tycker jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar