fredag 31 juli 2009

Grattis alla Helenor.

Nu var det dags för ännu en namnsdag i familjen. Min älskade dotter har Helena som andanamn och eftersom det står Helena i almenackan idag så vill jag grattulera henne. Varför fick hon detta namn som andranamn kan man undra. Som alla mina barn så är ngt av deras namn ett släktnamn. Helena har då min syster, min mor och min mors farmor som ett av deras namn, mors farmor hade det som tilltalsnamn, min mor i sitt dubbelnamn och min syster och dotter som andranamn. Så GRATTIS alla Helenor min älskade mor och syster, en av mina bästa vänner och speciellt min älskade, vackra, underbara, duktiga dotter som jag är så stolt över att få vara mor till. Hon personifierar namnet och dess betydelse som kommer från det grekiska ordet för lysande eller fackla. Hen är alltid så lysande och hon är min fackla i livet. Tidigast förknippad med namnet är Sköna Helena som var gift med kung Menelaos av Sparta.




Laahkoe biejjine iehtseles niejte. Tårta kommer senare ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar